Τρίτη, 6 Οκτωβρίου 2009

ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ

ΠΩΣ ΕΡΓΑΖΟΜΑΣΤΕ ΟΤΑΝ ΜΑΣ ΔΟΘΕΙ ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ

Κατ’ αρχήν διαβάζω προσεχτικά δυο και τρεις φορές το θέμα για να το καταλάβω όσο γίνεται καλύτερα. Ύστερα, σκέφτομαι και φέρνω στο μυαλό μου, όλα όσα γνωρίζω για το θέμα. Να δούμε τι ακριβώς μας ζητάει…
Πρέπει να ξέρω ότι η έκθεση, χωρίζεται σε τρία μέρη
:


τον πρόλογο, το κύριο θέμα και τον επίλογο.


Πρόλογος:
Εκείνο που χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή είναι να κάνουμε μια καλή αρχή. Η αρχή της έκθεσής μας λέγεται πρόλογος. Με τον πρόλογο, προσπαθούμε να δώσουμε, σε αυτόν που θα διαβάσει την έκθεση μας, να καταλάβει για ποιο πράγμα θα του μιλήσουμε. (ο πρόλογος είναι συνήθως μία παράγραφος). Μας προκαλεί το ενδιαφέρον και την επιθυμία να διαβάσουμε ή να ακούσουμε και την υπόλοιπη έκθεση.
Στον πρόλογο μπορούμε να διαλέξουμε για να γράψουμε, μια εντυπωσιακή φράση, σχετική με το θέμα μας, ή κάποια στροφή ενός ποιήματος, ή μια παροιμία, ή ένα παράδειγμα από την ιστορία ή από την καθημερινή μας ζωή, πάντα σχετικό με το θέμα.


Το κύριο θέμα:
Μετά τον πρόλογο ερχόμαστε στο κύριο θέμα. Στο κύριο θέμα γράφουμε όλα όσα γνωρίζουμε για το θέμα μας. Γράφουμε όχι μόνο ότι βλέπουμε ή ακούμε, αλλά και εντυπώσεις και συναισθήματα. Χρησιμοποιούμε ωραίες φράσεις, όμορφες λέξεις και σχήματα λόγου. Όμως προσέχουμε να μην επαναλαμβάνουμε τα ίδια πράγματα και να μην φλυαρούμε.
Επίλογος:


Ο επίλογος

είναι το τελευταίο μέρος της έκθεσης μας. Είναι συνήθως μία παράγραφος. Εδώ μπορούμε να γράψουμε ένα συμπέρασμα, ένα δίδαγμα ή μια ευχή.

Γενικές οδηγίες για την έκθεση:

-Δεν ξεχνάμε να αφήνουμε παραγράφους. (Αλλάζουμε παράγραφο όταν αλλάζει το νόημα).
-Προσέχουμε να μην κάνουμε ορθογραφικά λάθη.
-Κάνουμε ωραία και καθαρά γράμματα για να φαίνεται όμορφοτο γραπτό μας. Σκέψου ότι την έκθεση σου θα τη διαβάσει κάποιος άλλος.
-Προσπαθούμε να χρησιμοποιούμε στο γραπτό μας σχήματα λόγου (καλολογικά στοιχεία) ή απλώς στολίδια για να φαίνεται αυτό πιο όμορφο. Μερικά τέτοια είναι:
.Τα κοσμητικά επίθετα (π.χ. Μπροστά στο σπίτι μας βρίσκεται ένας κήπος. Δεν είναι καλύτερα να γραφτεί: Μπροστά από το μικρό μας όμορφο σπιτάκι βρίσκεται ένας καταπράσινος και ολάνθιστος κήπος;)
. Σύνθετες λέξεις.
. Προσωποποίηση (όταν δίνουμε ζωή στα άψυχα). π.χ. Τα δέντρα γονατίζουν από τον δυνατό αέρα
. Παρομοίωση (χρησιμοποιώντας τη λέξη σαν). Είναι δυνατός σαν λιοντάρι.
-Ο διάλογος, δίνει στο γραπτό μας κίνηση, ομορφιά και ξεκουράζει τον αναγνώστη από τη μονοτονία του μονολόγου.
Προσέχουμε να βάζουμε σωστά τα σημεία της στίξης (κόμματα, τελείες, ερωτηματικά, θαυμαστικά, παύλες).

Αφού τελειώσουμε την έκθεση μας, τη διαβάζουμε και την ξαναδιαβάζουμε με μεγάλη προσοχή για να δούμε αν έχουμε κάποια ορθογραφικά ή εκφραστικά λάθη.



6 σχόλια:

ΕΛΕΝΑ είπε...

Χρησιμότατη η ανάρτησή σου Κωστή!
Την τυπώνω να την δώσω στα ανηψάκια μου!
Καλό βράδυ!

Maria B. είπε...

οπως λέει και το Λενιώ μας την τυπώνω να την δώσω στην κορούλα μου, μπορεί να είναι πρώτη λυκείου αλλά οι συμβουλές είναι πάντα καλοδεχούμενες !!

τι κρίμα να μην είσαι κοντά μας να τις διδάξεις τις γνωσεις σου !!

καλή σου μέρα Κωστή!!

Matziris Kostas - δάσκαλος είπε...

Να μου φιλήσεις τα ανηψάκια σου , Λενάκι.Χαίρομαι που σου άρεσε!Καλό βράδυ!

Matziris Kostas - δάσκαλος είπε...

Μαρία, εύχομαι η κορούλα σου να έχει καλή επιτυχία στο Λύκειο και καλό κουράγιο και σε σένα!Καλησπέρα!

ΧΡΥΣΑ είπε...

Mπράβο σου !!!! Κώστα την τυπώνω κι εγώ και τη βάζω στο γραφείο του γιου μου, δευτέρα δημοτικού είναι ο μεγάλος κι ο μικρός πρώτη δημοτικού. Το ότι χάθηκα από το blog μου δεν είναι τυχαίο, τη δασκάλα κάνω κάθε απόγευμα και "τά΄χω παίξει"!!!
Δεν μπορώ να καταλάβω που πάνε τα εκατοντάδες βιβλία που τους έχω διαβάσει, κι όταν πρόκειται να γράψουν έκθεση δεν αρθρώνουν λέξη (απογοητεύτηκα)

Καλό ΣΚ

Matziris Kostas - δάσκαλος είπε...

Χρύσα, είναι γενικό το κακό με το γραπτό λόγο στα παιδιά κι όχι μόνο σ' αυτά του δημοτικού. Θέλει συνεχή αγώνα εκ μέρους μας και πάνω απ' όλα επικοινωνία!!Καλό κουράγιο στο δύσκολο έργο σου και κυρίως υπομονή!!