Ενότητα 6 «Το μεγάλο μυστικό»
- Ασκήσεις για τους χρόνους
Ονοματεπώνυμο:
………………………………………………Ημερομηνία: ………………...............
1 1. Να συμπληρώσεις τον πίνακα
βάζοντας στο ίδιο πρόσωπο και τους άλλους χρόνους.
Ενεστώτας
|
Παρατατικός
|
Αόριστος
|
Εξακολουθητικός Μέλλοντας
|
Συνοπτικός Μέλλοντας
|
συνεχίσαμε
|
||||
μαστίγωναν
|
||||
έκρυβαν
|
||||
θα σκοτεινιάσει
|
||||
κοιτάζαμε
|
||||
θα κρατάμε
|
2. Τα ρήματα των προτάσεων
είναι σε λάθος χρόνο. Να ξαναγράψεις τις
προτάσεις σωστά.
Χθες όλο το
απόγευμα θα καθαρίζει το σπίτι.
……………………………………………………………………………………………………………………………………
Αύριο ξύπνησα
στις 9 το πρωί.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
Θα μαζέψουν τα
πράγματά τους και θα φύγουν το προηγούμενο βράδυ.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
Από την επόμενη
εβδομάδα πηγαίνετε μαζί στο φροντιστήριο.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
Μεθαύριο όλη την
ημέρα έτρεξα σε δουλειές.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
Κάθε χρόνο τα
Χριστούγεννα στολίσαμε δένδρο.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
3. Να μεταφέρεις τις προτάσεις στον Αόριστο και στον Συνοπτικό Μέλλοντα.
3. Να μεταφέρεις τις προτάσεις στον Αόριστο και στον Συνοπτικό Μέλλοντα.
Αγαπώ τη φύση και
τα ζώα.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………
Το πρωί βουρτσίζω
τα δόντια μου και χτενίζω τα μαλλιά μου.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………
1.Να
γράψεις τους αρχικούς χρόνος των ρημάτων:
Ενεστώτας
|
σκαλίζω
|
ποτίζω
|
σβήνω
|
Παρατατικός
|
|||
Αόριστος
|
|||
Εξακ/τικός
Μέλ.
ή Μέλλοντας διαρκείας |
|||
Στιγμιαίος ή Συνοπτικός Μέλ.
|
|||
2. Να συμπληρώσεις
με την κατάλληλη λέξη το(ν), τη(ν), ένα(ν), δε(ν), μη(ν).
….. λύκο, …. ξέρω, … άνθρωπο, … θα έρθει, … φωνάζεις, …
μητέρα, … γεωργό, … βράχο, … ψαρά, … το θέλω, … τσιμπάς.
3. Συμπληρώνω
ή όχι το ν στα άρθρα τον και την μπροστά από τα
παρακάτω ουσιαστικά :
το__
|
κόσμο
|
τη__
|
βραδιά
|
το__
|
ψαρά
|
το__
|
σταθμό
|
τη__
|
στολή
|
τη__
|
ευγένεια
|
το__
|
αέρα
|
τη__
|
αίθουσα
|
το__
|
θεό
|
τη__
|
ακακία
|
το__
|
ουρανό
|
το__
|
βοσκό
|
4.Σημειώνω
το(ν) ή τη(ν) μπροστά από κάθε λέξη:
α)____
αθλητή
|
στ)_____εορτή
|
ια)_____ιστορία
|
||||
β)_____καιρό
|
ζ)_____γέφυρα
|
ιβ)_____βενζίνη
|
||||
γ)_____χαρά
|
η)_____φθόγγο
|
ιγ)_____ντόπιο
|
||||
δ)___πεζοδρόμιο
|
θ)_____ψάλτη
|
ιδ)_____ξακουστή
|
||||
ε)____σάλπιγγα
|
ι)_____σεβασμό
|
ιε)_____θεατή
|
ιστ)___εξοχή
ιζ)___δρομέα
ιη)___σελήνη
ιθ)___χάρτη
ιζ)___δρομέα
ιη)___σελήνη
ιθ)___χάρτη
κ)___θόρυβο
5. Να
γράψεις τα παρακάτω ρήματα στα δύο πρόσωπα.
(κάθομαι, πιέζομαι, βρέχομαι, χαίρομαι, λούζομαι, φοβάμαι)
……………
|
……………
|
|||
……………
|
……………
|
|||
αυτή
|
……………
|
αυτοί
|
……………
|
|
……………
|
……………
|
|||
……………
|
……………
|
|||
……………
|
……………
|
6. Να γράψεις δίπλα στους αριθμούς τα απόλυτα και τα τακτικά
αριθμητικά:
Αριθμοί
|
Απόλυτα αριθμητικά
|
Τακτικά αριθμητικά
|
1
|
……………………………
|
πρώτος,
πρώτη, πρώτο
|
3
|
……………………………
|
……………………………
|
4
|
……………………………
|
……………………………
|
9
|
……………………………
|
……………………………
|
13
|
……………………………
|
……………………………
|
35
|
……………………………
|
……………………………
|
90
|
……………………………
|
……………………………
|
900
|
……………………………
|
……………………………
|
7. Να συμπληρώσεις σωστά:
(4) ……………….φίλοι συζητούν.
- Εγώ, λέει ο (1) ………….. . μάζεψα από τα κάλαντα (12).................. ευρώ.
- Έρχεσαι (2) …………… του λέει ο άλλος. Εγώ έχω πάνω από
(20)…………. Τα πιο
πολλά μου τα έδωσε (1) ……. θείος μου.
- Εγώ λέω να πάμε στο
σπίτι (1) ……. από εμάς και να τα μοιραστούμε, είπε ο (3) ………..της παρέας.
- Αυτό (1) ……..φορά δεν είναι σωστό, είπε ο (4) …………..,
καθώς μετρούσε τα (19) …………….ευρώ του.
8.
Διαβάζω τις προτάσεις και γράφω τους αριθμούς με λέξεις:
Η Βουλή των Ελλήνων
έχει (300) _____________________
βουλευτές.
Η θητεία των (300)
_____________________ βουλευτών είναι για (4) ______________ χρόνια. Οι
υποψήφιοι βουλευτές στις εκλογές ξεπερνούν τους (1000) _______________.
9. Να
συμπληρώσετε τους πίνακες:
μονό-
|
οφθαλμός
|
|
μονο-
|
σανδάλι
|
|
μονό-
|
ώρα
|
|
μονο-
|
σελίδα
|
|
μονό-
|
λόγος
|
|
μονό-
|
γράμμα
|
|
μονο-
|
κατοικία
|
|
μονό-
|
ζυγός
|
|
μονο-
|
θέση
|
|
μονό-
|
πλευρά
|
δι-
|
κρόκος
|
|
δι-
|
στήλη
|
|
δι-
|
στίχος
|
|
δι-
|
πόδι
|
|
δισ-
|
εκατομμύριο
|
|
δι-
|
σελίδα
|
|
δι-
|
πρόσωπο
|
τρισ-
|
ευτυχισμένος
|
|
τρισ-
|
άθλιος
|
|
τρισ-
|
άγιος
|
|
τρισ-
|
εγγόνι
|
|
τρι-
|
συλλαβή
|
|
τρι-
|
γωνία
|
|
τρι-
|
λεπτό
|
|
τετρα-
|
θέση
|
|
τετρα-
|
χορδή
|
|
τετρα-
|
πάχος
|
10.Κάνω
χρονική αντικατάσταση στα ρήματα: πετούσαμε,
κοιμήθηκε, θα ξεχαστείτε.
ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ
|
|||
ΠΑΡΑΤΑΤΙΚΟΣ
|
πετούσαμε
|
||
ΜΕΛΛ. ΣΥΝΟΠΤ.
|
θα
ξεχαστείτε
|
||
ΜΕΛΛ.
ΕΞΑΚΟΛ.
|
|||
ΑΟΡΙΣΤΟΣ
|
κοιμήθηκε
|
11. Κλίνω
τα ρήματα φουσκώνω στον ενεστώτα και
παρατατικό και πιάνομαι στον
ενεστώτα και παρατατικό .
ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ
|
ΠΑΡΑΤΑΤΙΚΟΣ
|
ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ
|
ΠΑΡΑΤΑΤΙΚΟΣ
|
Φουσκώνω
|
Πιάνομαι
|
||
12. Γράφω
χωριστά τις φράσεις όπου έχουμε μεταφορά και χωριστά αυτές όπου έχουμε
κυριολεξία:
(γλυκιά
ανάμνηση, γλυκό αχλάδι, πικρά λόγια, καθαρό νερό, καθαρά λόγια, πικρός καφές,
ασάλευτη πίστη)
ΚΥΡΙΟΛΕΞΙΑ
|
ΜΕΤΑΦΟΡΑ
|
13. Να
τοποθετήσετε τις λέξεις στην κατηγορία που ανήκουν:
ζάχαρη,
γλυκός, ωραίος, βαθύς, σκοτεινός, παίζω,
αράχνη, μαύρος, πράσινος, ήσυχος, καρδιά, κλάμα, τραγούδι, παιχνίδι, τρέχω,
ανεβαίνω, σκοτεινιάζω, δουλειά, άλογο, πεινώ, διαβάζω.
ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ
|
ΕΠΙΘΕΤΑ
|
ΡΗΜΑΤΑ
|
14. Ξαναγράφω το παρακάτω κείμενο με τέτοιο τρόπο, ώστε την
πρώτη φορά να φαίνεται ότι τα γεγονότα έγιναν στο παρελθόν και στο δεύτερο να
φαίνεται ότι θα γίνουν στο μέλλον:
Ο περσικός στόλος καταφθάνει στην
Αττική. Οι στρατιώτες κατεβαίνουν από τα καράβια και στήνουν ένα πρόχειρο
στρατόπεδο. Στην Αθήνα, ο Μιλτιάδης πείθει τους Αθηναίους να αντιμετωπίσουν
τους Πέρσες στο Μαραθώνα. Η περιοχή έχει βάλτους, πέτρες και είναι δύσκολη για
το ιππικό. Σε λίγες μέρες λίγοι Αθηναίοι παρατάσσονται μπροστά στους Πέρσες. Ο
Μιλτιάδης ενισχύει τις άκρες τις παράταξης. Οι Αθηναίοι κάνουν επίθεση πρώτοι
με τρεχάλα. Έτσι, προλαβαίνουν τους Πέρσες τοξότες πριν αυτοί χτυπήσουν. Μέχρι
το βράδυ, οι Αθηναίοι νικούν. Οι Πέρσες φεύγουν και ο Ιππίας χάνει την ευκαιρία
να ξαναγίνει τύραννος.
Α. Χθες: ……………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Β. Αύριο: …………………………………………………………………………...
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
15.
Συμπλήρωσε τα κενά με -ται ή -τε:
«Το μωρό κοιμά……
, μη φωνάζε……» είπε η μαμά.
-
Μαμά, πεινάμε!
-
Το φαγητό ετοιμάζε……, μην γκρινιάζε…… και οι δυό σας!
«Συνέχεια μας
λέει, μη μιλά……, μην κάνε…… φασαρία, μην παίζε…… κοντά στο μωρό» ψιθυρίζει ο
Ηλίας στον αδερφό του. «Ως πότε πια θα γίνε…… ό,τι θέλει το μωρό; Μόνο μαζί του
θα ασχολεί…… η μαμά;» παραπονιέ…… ο μικρός Γιαννάκης.
Η Ραλλού σας
θυμίζει τον κανόνα για την σωστή ορθογραφία του -ται ή –τε:
Στην ενεργητική
φωνή το β’ πρόσωπο πληθυντικού θέλει τε
.
Στην παθητική φωνή
το γ’ πρόσωπο ενικού θέλει ται
.
π.χ. Να πλένετε τα χέρια σας πριν το φαγητό.
Το παιδί πλένεται μόνο του.
Όταν γράφετε, να προσέχετε πώς γράφεται η κάθε λέξη!!!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου