Πέμπτη 14 Φεβρουαρίου 2013

ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΑ - 9Η ΕΝΟΤΗΤΑ



Να μετατρέψετε τον ευθύ λόγο σε πλάγιο και αντίστροφα.


Ο διευθυντής ρώτησε:                      ...............................................................
- Ποιος θα πάει εκδρομή;                                ...............................................................
- Όλοι θα πάμε απάντησαν             ...............................................................
τα παιδιά.                                                           ...............................................................


..........................................................  Ο δάσκαλος ρώτησε ποιος πέ-
..........................................................  ταξε τα σκουπίδια στην αυλή
..........................................................  και το παιδί απάντησε ότι τις πέ-
..........................................................  ταξαν οι μικρές τάξεις.
                                                                                          

Ο δάσκαλος ρώτησε:                       ...............................................................
- Ποιος έγραψε στον πίνακα τη       ...............................................................
Γραμματική;                                                      ...............................................................
- Ο Δημήτρης απάντησαν                               ...............................................................
τα παιδιά.                                                           ...............................................................


..........................................................  Οι οδηγίες μας λένε να έχουμε
..........................................................  μαζί μας πάντα ένα ραδιόφωνο
..........................................................  μπαταρίας και να ακολουθούμε 
.........................................................   τις οδηγίες για τους σεισμούς.


Η δασκάλα μας είπε:                                        ...............................................................
- Διαβάστε προσεκτικά τις οδη-      ...............................................................
γίες για τους σεισμούς.                    ...............................................................


..........................................................  Ο Κώστας ρώτησε ποιος θα πάρει
..........................................................  τιμωρία τη Δευτέρα και όλοι απά-
..........................................................  ντησαν όχι πάντως οι δύο μικρές
..........................................................  τάξεις.


Να μετατρέψεις τον ευθύ λόγο των παρακάτω περιόδων σε πλάγιο.

Ο γιος τους υποσχέθηκε: «Θα έρθω το καλοκαίρι να περάσουμε λίγες μέρες μαζί».
...............................................................................................................................................................
Οι γείτονες τους φώναξαν: «Σταματήστε αμέσως την μουσική, γιατί θα φωνάξουμε την αστυνομία».
................................................................................................................................................................
 Ο δάσκαλος τον ρώτησε: «Γιατί άργησες να έρθεις στο σχολείο;»
...........................................................................................................................
Η αδερφή του είπε: «Προτιμώ να πέσω για ύπνο, από το να διαβάσω». 
...........................................................................................................................

Να συμπληρώσεις τα παρακάτω κενά βάζοντας τα ρήματα των παρενθέσεων στον Παρακείμενο,
 προσέχοντας την φωνή.

- Η κεντρική είσοδος του τούνελ ...........................................(κλείνω).
..................................................(περισσεύω) αρκετό από το μεσημεριανό φαγητό.
- Το δωμάτιο .........................................(πιάνω) μούχλα από την υγρασία.
- Ως την αυγή , πρέπει να ......................................................(φεύγω), γιατί είμαστε ήδη τρεις μέρες έξω
 από το πρόγραμμα.
- Τα λουλούδια ......................................................(χτυπιέμαι) από μια σπάνια ασθένεια.
- Τα έξοδα της επιχείρησης του ...................................................(αυξάνομαι) κατακόρυφα τους τελευταίους μήνες.
- Η πληγή στο πόδι του ......................................................(μολύνομαι), γιατί δεν την καθάρισε καλά με ιώδιο.
- Η λακκούβα στο δρόμο......................................................(καλύπτομαι) με πίσσα από τα συνεργεία του Δήμου.
- .............................................(κρίνομαι) ήδη η έκβαση του αγώνα.

Να συμπληρώσεις τις παρακάτω στήλες  με το ρήμα στη φωνή που ταιριάζει.

           Ενεργητική Φωνή
            Παθητική Φωνή
έχει βαφτίσει


έχει δανειστεί
έχει καλύψει

έχει φτιάξει


έχει τιμωρηθεί

έχει ψηφιστεί
έχει πουλήσει


έχει μεταφερθεί
έχει κόψει

έχει ζαλίσει


Να συμπληρώσεις τα κενά των προτάσεων με το κατάλληλο χρονικό επίρρημα:


Ξανά,    χθες,      κάποτε,    ύστερα,      αμέσως,   μεθαύριο, στο τέλος,           φέτος.

º .......................... το βράδυ εξαιτίας του χιονιού έγινε ένα τρομερό δυστύχημα.
º .......................... από κάθε γεύμα πρέπει να βουρτσίζουμε τα δόντια μας.
º Δε θα έρθω ......................... σπίτι σου αν δε μου ζητήσεις συγγνώμη.
º ................................. θα πάμε εκδρομή με το σχολείο μας στην Καβάλα.
º Η πορτοκαλιά μας ............................... δεν είχε ούτε ένα πορτοκάλι.
º Η γιαγιά της Ελένης είχε ..................................... κοσμηματοπωλείο στο Βόλο.
º Το πρόβλημα αυτό πρέπει να το λύσουμε .................................
º Μη φοβάσαι καθόλου, .................................. όλα στο τέλος θα πάνε καλά.

Να μετατρέψεις το παρακάτω κείμενο από τον Πλάγιο λόγο στον Ευθύ για να μάθεις τι διηγείται ο πατέρας  στα παιδιά του.

Ο πατέρας λέει στα αγαπημένα του παιδιά ότι τις μέρες των Αποκρεών ξαναγυρίζει με τις σκέψεις του στα νεανικά του χρόνια και θυμάται τις θαυμάσιες εκείνες μέρες που περνούσε στη Ξάνθη, όταν ήταν νέος και είχε τους φίλους του να τον φροντίζουν και να τον βοηθούν.
« Τις μέρες των Αποκρεών ξαναγυρί ...............................................................
...............................................................................................................................

Να συμπληρώσεις τις παρακάτω στήλες  με το ρήμα στη φωνή που ταιριάζει.

           Ενεργητική Φωνή
            Παθητική Φωνή
είχε ψάξει


είχε κρυφτεί
είχε πιάσει

είχε αλλάξει


είχε ποτιστεί

είχε ζωγραφιστεί
είχε βάψει


είχε μαγευτεί
είχε λύσει

είχε γράψει



Να συμπληρώσεις τα παρακάτω κενά βάζοντας το ρήμα των παρενθέσεων στον Υπερσυντέλικο, προσέχοντας τη φωνή.

º Δε μας πήραν αυτό που μας .....................................................(υπόσχομαι).
º Οι Φοίνικες με το αλφάβητό που ...................................................... (αναπτύσσω), συνέβαλλαν στη δημιουργία του Ελληνικού.
º Πάνω στο ντουλάπι της κουζίνας ............................................(βάζω) ένα κουτί με σοκολάτες.
º Εσείς .....................................................(ντύνομαι) στο Καρναβάλι, όταν ............................................................(πηγαίνω) στην Ξάνθη;
º ......................................................(ξημερώνω), όταν έφτασα στο Πήλιο.
º Θυμάσαι την καθαρά Δευτέρα που ......................................................... (πετάω)  χαρταετό;
º Το βλέμμα του ...................................................(καρφώνομαι) στο υπέροχο ηλιοβασίλεμα του Φλεβάρη!
º Θα γράφαμε καλά στο τεστ αν ................................................(διαβάζω) περισσότερο.
º Η Ζωή ...........................................................( γράφομαι) σε σύλλογο για να πάρει μέρος στο Καρναβάλι.

Δεν υπάρχουν σχόλια: