Παρασκευή, 19 Οκτωβρίου 2012

2o Κριτήριο Αξιολόγησης στο μάθημα της Γλώσσας


Τάξη: Δ΄

Μάθημα: Γλώσσα

Ενότητα: 2η Ρώτα το νερό... τι τρέχει

Ονοματεπώνυμο:

Ημερομηνία:



Α. Ακούω και γράφω (ορθογραφία)

..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................



Β. ΚΕΙΜΕΝΟ (διάβασέ το προσεκτικά)

Η ιστορία του ανθρώπου ήταν πάντα άμεσα συνδεδεμένη με το νερό. Ο πρωτόγονος άνθρωπος φρόντιζε να κατοικεί και να ζει κοντά στις πηγές, στους ποταμούς και τις λίμνες. Όλοι οι μεγάλοι αρχαίοι πολιτισμοί άνθισαν γενικώς κατά μήκος των μεγάλων ποταμών, όπως ο αιγυπτιακός κατασκευάζοντας φράγματα και κάθε είδους υδρευτικά συστήματα εξασφαλίζει το απαραίτητο νερό και πολλές φορές το φέρνει κοντά του από αρκετά μακρινές αποστάσεις.

Αντιμετωπίζουμε όμως ένα πολύ σοβαρό πρόβλημα. Τα αποθέματα του γλυκού νερού που υπάρχουν στη γη και που μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τους ανθρώπους είναι λιγοστά, μόλις το 0,01% των νερών, αλμυρών και γλυκών του πλανήτη. Αυτά τα λιγοστά αποθέματα γλυκού νερού που υπάρχουν εμείς οι άνθρωποι, αντί να τα χρησιμοποιούμε με μέτρο για να μην εξαντληθούν, τις περισσότερες φορές τα σπαταλάμε χωρίς κανένα μέτρο, κυρίως για πότισμα των καλλιεργειών (άρδευση), με αποτέλεσμα να μειώνεται ακόμη περισσότερο η ποσότητά τους. Επιπλέον, πολλές φορές ρυπαίνουμε τις πηγές του γλυκού νερού, κυρίως με βιομηχανικά και χημικά απόβλητα, με αποτέλεσμα να μην μπορούν πλέον να χρησιμοποιηθούν τα αποθέματα του νερού. Έτσι το νερό πια δεν επαρκεί για να καλύπτει τις ανάγκες όλων των κατοίκων του πλανήτη.

Οι επιστήμονες υποστηρίζουν ότι οι περιοχές του πλανήτη μας στις οποίες τα γλυκά νερά εξαντλούνται συνεχώς οδηγούνται σε ερημοποίηση. Ερημοποίηση σημαίνει ότι τεράστιες εκτάσεις έχουν ήδη γίνει ή θα γίνουν στο μέλλον έρημοι. Και, όπως γνωρίζουμε, στην έρημο δεν μπορεί να ζήσει τίποτα, ούτε άνθρωπος ούτε ζώα ούτε φυτά. Παράλληλα δεκάδες χιλιάδες άνθρωποι υπολογίζεται θα πεθάνουν από λειψυδρία και από μολυσμένα νερά. Η Αφρική και η Ασία έχουν πολύ σοβαρό πρόβλημα ενώ σύντομα θα έχει και η νότια Ευρώπη, αν δεν κάνουμε κάτι.



Γ. ΕΡΓΑΣΙΕΣ

1. Απαντώ στις παρακάτω ερωτήσεις:

α) Ποια είναι η σημασία του νερού για τον άνθρωπο; Από πού φαίνεται;

............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

β) Γιατί στις μέρες μας υπάρχει σοβαρή έλλειψη γλυκού νερού;

................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................



2. Να βρεις τα υποκείμενα, αντικείμενα ή τα κατηγορούμενα των ρημάτων του κειμένου που είναι γραμμένα με έντονα μαύρα γράμματα:

Υποκείμενα             Ρήματα            Κατηγορούμενα             Αντικείμενα

..................................................………………… ............................................................................

...................................................…………………............................................................................

.....................................................………………… .........................................................................

...........................................................................................................................................................

..............................................................................................................................................................

3. Να σημειώσεις (Π) όπου έχουμε παρομοίωση.

( ) Ήταν περήφανος λες και ήταν αϊτός.

( ) Τραγουδούσε γλυκά σαν αηδόνι.

( ) Έβαλε τις φωνές σαν είδε τι έγινε.

( ) Όπως ήρθες έτσι να φύγεις.

( ) Έτρεχε γρήγορα όπως ο λαγός.







4. Να χωρίσεις τα παρακάτω ουσιαστικά σε ισοσύλλαβα και ανισοσύλλαβα και στη συνέχεια να τα γράψετε στην Ονομαστική και Γενική του πληθυντικού αριθμού:

(καστανάς, αέρας, μήνας, γείτονας, καρχαρίας, παπάς)



Ισοσύλλαβα            Ανισοσύλλαβα                 Ονομαστική                        Γενική

        -                          καστανάς                   Οι καστανάδες              Των καστανάδων

.......................................................................................................................................

..........................................................................................................................................

.........................................................................................................................................

........................................................................................................................................

............................................................................................................................................

5. Βρες και κύκλωσε το αντικείμενο (Α) ή υπογράμμισε το κατηγορούμενο (Κ) σε κάθε πρόταση:



Να κλείνεις σωστά τις βρύσες.



Η μηχανή του αυτοκινήτου να μην είναι αναμμένη χωρίς ανάγκη.



Χρησιμοποίησε στο σπίτι και στην εργασία σου ανα¬νεώσιμα και όχι ρυπαντικά υλικά.



Η ατομική συμπεριφορά κάθε πολίτη θεωρείται σημαντική.



Να χρησιμοποιείς λαμπτήρες χαμηλής κατανάλωσης.



6. Κλίνω το ρήμα βοηθώ στον Ενεστώτα & Παρατατικό και στους δυο τύπους:



                                                    ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ                           ΠΑΡΑΤΑΤΙΚΟΣ

εγώ                               βοηθώ                  βοηθάω             βοηθούσα               βοήθαγα

εσύ

αυτός,-ή,-ό

εμείς

εσείς

αυτοί,-ές,-ά


7. Ξαναγράψε την αγγελία αντικαθιστώντας τις υπογραμμισμένες λέξεις με συντομογραφίες για να δημοσιευθεί στην εφημερίδα:



Πωλείται τριάρι 85 τετραγωνικών μέτρων, στον 2ο όροφο πολυκατοικίας, οδός Δωδεκανήσου 48, 500 μέτρα από την πλατεία Καλλιθέας. Πληροφορίες στην κυρία Ειρήνη, τηλέφωνο 2310 654321, ώρες από 9 πριν το μεσημέρι ως 2 μετά το μεσημέρι.



…………………………………………………………………………………………………



8. Στις παρακάτω προτάσεις να βάλεις κόμμα, παρένθεση, διπλή παύλα όπου χρειάζεται:



Το χιόνι που έπεφτε ασταμάτητα όλη μέρα είχε καλύψει τα πάντα.



Ο κύριος που συναντήσαμε στο δρόμο είναι φίλος του πατέρα μου.



Ο κ. Αποστόλου που είναι ο διευθυντής της εταιρείας λείπει στο εξωτερικό για δουλειές.



Ο Παρθενώνας που κατασκευάστηκε την εποχή του Περικλή είναι φτιαγμένος από υλικά που άντεξαν στο χρόνο.





9. Διόρθωσε τα λάθη στις παρακάτω λέξεις:



οφέλιμος ……………… ώφελος………………..

ωφελό ………………... σύνεφο………………..

βρήση ………………... ηδροπλάνω …………..

αμουδιά ……………..... δύκτιο ………………..

ριάκυα ………………... ιδρόγειος ……………..

ατμόσφερα ……………. ενοιδρείο ……………..

χείμμαρος …………….. ανόφελος ……………..

*ενδεικτικές προτάσεις για το "ακούω και γράφω":
Κύριε Δήμαρχε του δήμου Βόλου,


θα σας παρακαλούσαμε να φροντίσετε για την ύδρευση της πόλης μου-της Νέας Ιωνίας-ώστε το νερό που φτάνει στα σπίτια των κατοίκων να είναι καθαρό και κατάλληλο για τις ανάγκες τους. Να επιβλέπετε - επίσης - και το υδραγωγείο της πόλης.

Στο λιμάνι του Βόλου φάνηκε ένα υδροπλάνο και αυτό ήταν μία μεγάλη έκπληξη για όλους όσους έκαναν βόλτα στην παραλία.

Έχουμε μια μεγάλη υδρόγεια σφαίρα στην τάξη μας.

Η υδατοσφαίριση είναι ένα άθλημα , που μου αρέσει να το παρακολουθώ.
Στη λίμνη Κάρλα υπάρχουν πολλά υδρόβια πουλιά.



Δεν υπάρχουν σχόλια: