Σάββατο, 22 Νοεμβρίου 2008

α..ΕΛΙΑ-ΨΩΜΙ/ β.ΥΓΡΟΤΟΠΟΙ -το νερό πηγή ενέργειας (προγράμματα περιβαλλοντικής εκπ/σης)


ΕΛΙΑ - ΨΩΜΙ
Στα πλαίσια της ενασχόλησής μας με το θέμα ελιά και ψωμί συνεργαστήκαμε με το Μουσείο Μηλεών και δανειστήκαμε τις σχετικές μουσειοσκευές , όπου εκτέθηκαν και στις μικρότερες τάξεις του σχολείου μας .
Συγκεκριμένα οι δάσκαλοί μας μας έδειξαν σε διαφάνειες αλλά και σε μεγεθυμένες φωτογραφίες τις απαραίτητες διαδικασίες παραγωγής σταριού και παρασκευής ψωμιού , όπως όργωμα - σπορά - θερισμό - αλώνισμα - λίχνισμα - κοσκίνισμα - άλεσμα - ζύμωμα , καθώς και τους χώρους που λαμβάνουν μέρος οι παραπάνω εργασίες .
Έγινε ιστορική αναδρομή στους παραδοσιακούς τρόπους οργώματος , θερίσματος , ζυμώματος και φουρνίσματος σε σπιτικούς φούρνους .
Είδαμε τα παλιά σκεύη που χρησιμοποιούσαν οι νοικοκυρές για να ζυμώσουν το σπιτικό ψωμί , όπως τη σκάφη για το ζύμωμα , τον πλάστη , το κόσκινο , την πινακωτή κ.ά.
Στο μάθημα των Τεχνικών ζυμώσαμε και φτιάξαμε παραδοσιακές κοκόνες και βλάχους , με την ευκαιρία του εορτασμού των άγιων ημερών του Πάσχα , προσθέτοντας κι αλάτι για να συντηρηθούν . Με τον ίδιο τρόπο φτιάξαμε και φάτνες τα Χριστούγεννα .
Με ανάλογο τρόπο εργαστήκαμε και για την ελιά , γνωρίζοντας τα παραδοσιακά λιοτρίβια και τους τρόπους με τους οποίους λειτουργούσαν και βλέποντας μέσα στην αίθουσα διάφορα σκεύη που λειτουργούσαν με το λάδι , όπως το λαδοφάναρο και το λαδωτήρι αλλά και μαθαίνοντας και τι άλλα προϊόντα παρασκευάζουμε από το λάδι , όπως για παράδειγμα το σαπούνι .
Στις 11 Μαϊου 1998 πήγαμε εκδρομή στις Μηλιές και επισκεφτήκαμε το εκεί Μουσείο , όπου είχαμε την ευκαιρία να δούμε και να θαυμάσουμε από κοντά τα όσα είχαμε γνωρίσει στην τάξη μας , αλλά και να δούμε κατά τη διαδρομή τους απέραντους ελαιώνες όπως και λιγοστούς δυστυχώς παραδοσιακούς φούρνους που φιλοξενούν τα σπίτια του χωριού .
Στο τέλος του σχολικού έτους , στα πλαίσια των καλοκαιρινών εκδηλώσεων , θα ετοιμάσουμε και θα παρουσιάσουμε κουκλοθέατρο για τους μαθητές των μικρότερων τάξεων , με θέμα την ελιά και το ψωμί , ώστε μέσα από το γέλιο και τηδιασκέδαση να καταλάβουν κι αυτοί πώς φτάνουν τα απαραίτητα αυτά προϊόντα στο σπίτι μας .
Σας προσκαλούμε να έρθετε !!!
Ευχαριστούμε!!!


Οι μαθητές /τριες και οι δάσκαλοι των Ε΄ & Στ΄τάξεων

του 2ου Δημ. Σχ. Ν. Ιωνίας Μαγνησίας


ΥΓΡΟΤΟΠΟΙ - ΤΟ ΝΕΡΟ ΠΗΓΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ


Εφοδιασμένοι με τον απαραίτητο εξοπλισμό , όπως σημειωματάρια - μαγνητόφωνο - φωτογραφικές μηχανές - υλικά ζωγραφικής - βιβλία , καθώς και τις ατομικές επισκευές μας ξεκινήσαμε οι Ε΄ και Στ΄ τάξεις για το Μουζάκι , όπου θα φιλοξενούμασταν από το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Κ.Π.Ε.)
Προετοιμασμένοι για να ασχοληθούμε με το θέμα «Υγρότοποι - Το νερό ως πηγή ενέργειας» , ξεκινήσαμε από το Βόλο στις 19 Νοεμβρίου 2000 και μετά από μία στάση στα Φάρσαλα φτάσαμε στο Κέντρο , όπου αφού τακτοποιήσαμε τα πράγματά μας κι αφού μας ενημέρωσαν για τα βασικά του προγράμματος , φάγαμε και ξαπλώσαμε .
Ενημερωθήκαμε για την λειτουργία του Κέντρου , την περιοχή , τους υγρότοπους και τα έργα εκτροπής του Αχελώου .
Κατόπιν αφού χωριστήκαμε σε ομάδες και προγραμματίσαμε τις υποχρεώσεις μας , επισκεφθήκαμε τον ποταμό Πάμισο με τα πόδια .
Ταξινομήσαμε τις παρατηρήσεις μας , τις καταγραφές μας καθώς και τα δεδομένα της διαδρομής .
Οι δάσκαλοι του προγράμματος μας ενημέρωσαν κατά τον καλύτερο τρόπο για την πανίδα και τη χλωρίδα της περιοχής και τους ευχαριστούμε πολύ γι’ αυτό . Ακόμη προσανατολιστήκαμε με τη βοήθεια χαρτών και πυξίδων . Κατά την πρώτη μας περιήγηση δεχτήκαμε πληροφορίες και για άλλα ιστορικά και τουριστικά στοιχεία.
Αφού φτάσαμε στη σήραγγα εκτροπής του Αχελώου ,ακολούθησε ενημέρωση για το σκοπό και την αναγκαιότητα της εκτροπής του Αχελώου καθώς και της κατασκευής του φράγματος του Μουζακίου . Μας έθεσαν επίσης και τον προβληματισμό για την προστασία της περιοχής και μας έδωσαν με πολλούς τρόπους να κατανοήσουμε την αλληλεπίδραση ανθρώπου και περιβάλλοντος . Εκεί βγάλαμε κι αρκετές φωτογραφίες .
Τη δεύτερη ημέρα επισκεφτήκαμε την Τεχνητή λίμνη του Πλαστήρα για να αναγνωρίσουμε τη Χλωρίδα και την Πανίδα των υγρότοπων . Φυσικό ήταν να εμπνευστούμε για καλλιτεχνικές εργασίες . Επισημάναμε τις κυριότερες διαφορές μεταξύ ποταμού και λίμνης και συζητήσαμε για την τροφική αλυσίδα. Μελετήσαμε τους κινδύνους πουαπειλούν τους υγρότοπους και ανακαλύψαμε τις αξίες του υγρότοπου για τον άνθρωπο κάνοντας ορισμένες προτάσεις .


Η μαγευτική εικόνα του χιονισμένου τοπίου σε συνδυασμό με τη σύντομη επίσκεψή μας στη Μονή Κορώνας έκαναν τη διαδρομή μας ακόμη πιο ευχάριστη και πλούσια .
Το απόγευμα της ίδιας μέρας επισκεφτήκαμε το υδροηλεκτρικό εργοστάσιο Καρδίτσας , όπου μας έγινε μια αναλυτική και πλούσια ξενάγηση απ’ τους υπεύθυνους του εργοστασίου . Κατανοήσαμε την αξία του νερού για την παραγωγή Υ/Η ενέργειας και συνειδητοποιήσαμε τις μεγάλες αλλαγές στο φυσικό περιβάλλον απ’ την υδραυλική ενέργεια . Ταξινομήσαμε και αξιολογήσαμε τα στοιχεία , κάναμε εκτιμήσεις και καταλήξαμε σε συμπεράσματα .
Μιλήσαμε για την εξοικονόμηση και για τις ήπιες μορφές ενέργειας , γνωριστήκαμε με αυτές και συνειδητοποιήσαμε το «ενεργειακό πρόβλημα».
Το βράδυ προβλήθηκαν απ’ τους υπεύθυνους του Κέντρου διαφάνειες (σλάιτς) , βίντεο και λύθηκαν αρκετές απορίες μετά από πολλές συζητήσεις .
Την τρίτη και τελευταία ημέρα παρουσιάσαμε τις εργασίες μας η κάθε ομάδα ξεχωριστά και βγάλαμε αναμνηστικές φωτογραφίες .
Όταν ήρθε η ώρα να πάρουμε το δρόμο της επιστροφής ξεκινήσαμε κουβαλώντας στις αποσκευές του μυαλού και της καρδιάς μας τα τόσα πολλά και χρήσιμα που μάθαμε απ’ αυτή την αξέχαστη εμπειρία μας !



Ματζίρης Κώστας


δάσκαλος του 2ου δημ. Σχ. Ν. Ιωνίας Μαγνησίας

Δεν υπάρχουν σχόλια: