ΜΙΚΡΑ ΕΙΣΟΔΟΣ ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ
1. Πνευματικός άνθρωπος είναι εκείνος που μετέχει των ενεργειών του Παναγίου Πνεύματος, εκείνος που είναι ναός του Αγίου Πνεύματος. Ο κατ’ εξοχήν φορεύς της Ορθοδόξου Πνευματικότητος είναι ο άγιος ο οποίος αποκαλύπτεται με τη διδαχή και τα λείψανά του. Ο μη πνευματικός λέγεται ψυχικός και σαρκικός άνθρωπος.
2. Η Ορθόδοξη Πνευματικότητα διαφέρει σαφώς από «πνευματικότητες» δυτικού και ανατολικού τύπου. Η διαφορά στο δόγμα δείχνει και τη διαφορά στο ήθος. Η ουσία της Ορθοδόξου Πνευματικότητος βρίσκεται στο ότι είναι θεραπευτική , θεραπεύει την ασθένεια του ανθρώπου , τον καθιστά πρόσωπο . Αυτό που θεραπεύεται πρωτίστως είναι η καρδιά , που είναι το κέντρο της υπάρξεως του ανθρώπου . H Ορθόδοξη Εκκλησία λέγεται νοσοκομείο , ιατρείο της ψυχής γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο .
3. Στην Ορθόδοξη Εκκλησία όμως δεν τονίζεται μόνον η αναγκαιότητα της θεραπείας , αλλά συγχρόνως διαγράφεται και ο τρόπος με τον οποίο επιτυγχάνεται .Επειδή ο άνθρωπος έχει ακάθαρτο νου και ακάθαρτη καρδιά πρέπει να περάσει επιτυχώς από τα τρία στάδια της πνευματικής ζωής , ήτοι την κάθαρση της καρδιάς , τον φωτισμό του νου και τη θέωση .
4. Εκτός από αυτή τη διαίρεση υπάρχει και μία άλλη , ήτοι πράξη και θεωρία . Δεν πρόκειται για διαφορετική κατάσταση , αλλά για την ίδια , αφού πράξη είναι η κάθαρση , η μετάνοια και όλα εκείνα που την συγκροτούν , ενώ θεωρία είναι ο φωτισμός του νου και η θέωση .
5. Η θεραπεία του ανθρώπου , γίνεται με τα μυστήρια της εκκλησίας και την ασκητική ζωή . Η άσκηση προηγείται των μυστηρίων και μετά από αυτά ακολουθεί και πάλι η ασκητική ζωή . Η διάσπαση του συνδέσμου μυστηρίων και ασκήσεως οδηγεί ή σε μια επίπλαστη εξωτερική ηθικολογία ή στην πλήρη εκκοσμίκευση .
6. Στην Ορθόδοξη Πνευματικότητα δεν υπάρχει διάσταση και διάσπαση μεταξύ νηπτικής και κοινωνικής θεολογίας , ούτε χωρίζονται οι άγιοι Πατέρες στεγανά σε νηπτικούς και κοινωνικούς . Η σωστή κοινωνικότητα είναι συνέπεια της νηπτικότητος και η νήψη είναι η υπόσταση της πραγματικής κοινωνικότητος . Η θεραπεία της ψυχής από τους λογισμούς , τα πάθη , την τυραννία του θανάτου , κάνουν τον άνθρωπο κοινωνικά και ψυχολογικά ισορροπημένο . Μετον τρόπο αυτόν λύνονται και όλα τα κοινωνικά , πολιτικά , οικολογικά και οικογενειακά προβλήματα .
7. Στην Ορθόδοξη παράδοση δεν υπάρχει σαφής διάκριση μεταξύ μοναχών και εγγάμων , ούτε η κάθε τάξη έχει διαφορετικές υποχρεώσεις . Όλοι μπορούν και πρέπει να τηρούν τις εντολές του Χριστού στη ζωή τους . Απλώς διαφέρει ο χώρος ασκήσεως και ο βαθμός , ενώ ο σκοπός είναι ο ίδιος . Όλοι καλούμαστε να πορευθούμε απ’ το κατ’ εικόνα στο καθ’ ομοίωση .
8. Η Ορθόδοξη Πνευματικότητα είναι Χριστοκεντρική , γιατί στο Χριστό έγινε η υποστατική ένωση της θείας και της ανθρώπινης φύσεως , ατρέπτως , ασυγχύτως , αχωρίστως και αδιαιρέτως . Γι’ αυτό ο Χριστός είναι το μοναδικό φάρμακο για τη σωτηρία και τη θεραπεία του ανθρώπου . Επειδή όμως ο Χριστός δεν μπορεί να θεωρηθεί έξω από τα άλλα πρόσωπα της Αγίας Τριάδας και έξω από την εκκλησία , που είναι το σώμα του , γι’ αυτό η Ορθόδοξη Πνευματικότητα είναι ταυτόχρονα τριαδοκεντρική και εκκλησιοκεντρική .
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου