Δευτέρα 24 Νοεμβρίου 2008

ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ Δ΄ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΑ

25/10/2002

ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ:

ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΛΕΞΕΩΝ ΤΗΣ ΚΑΡΤΕΛΑΣ













ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΛΕΞΕΩΝ

τηςστιγμής: _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

κελαηδούν: _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

πρωινό: _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

κάθε: _____________________________________________________________________

εκείνων: _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

δεξιά: _____________________________________________________________________




ΓΕΝΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ

Είμαστε ή ήμαστε
:

Φέτος …μαστε στην τελευταία τάξη . Πέρυσι …μαστε σε μικρότερη τάξη .

Τώρα …μαστε εμείς το παράδειγμα των μικρών και οφείλουμε να …μαστε

προσεκτικοί. Ας ξεχάσουμε τι ….μαστε πέρυσι. Η ηλικία μας μας επιβάλλει να

….μαστε όχι ό,τι ….μαστε σε προηγούμενα χρόνια.

Να συμπληρώσεις με αι ή ε :

Κοιμούμ… νωρίς – σηκωθήκαμ… αργά – τελειώσαμ… σύντομα – ετοιμάζομ…

γρήγορα – κατεβήκαμ… τις σκάλες – ζεσταίνομ… πολύ – είχαμ… πυρετό – εί-

δαμ… το έργο – είμ…τυχερός – χαίρομ… που σε βλέπω.

Συμπλήρωσε με ένα ε ή αι:

Εγώ απελπίζομ…, αυτός εργάζετ… , εμείς δοκιμαζόμαστ… , εγώ θα

αναγκάζομ… , αυτός ντρέπετ… , εσείς θαυμάζετ… , αυτοί δικάζοντ… , εμείς θα

αναγκάζουμ… -

Βάζω η ή ι :

Κολυμπώ - κολύμπ…σα
Απαντώ - απάντ…σα
Ποτίζω - πότ…σα
Κυβερνώ - κυβέρν…σα
Ερωτώ - ερώτ…σα
Γυρίζω - γύρ…σα
Αθροίζω - άθρ…σα
Σκουπίζω - σκούπ…σα

Επαναληπτικό αξιολόγησης

Να αναγνωρίσεις την κάθε μια από τις παρακάτω λέξεις της πρότασης:

Ένα δέντρο ξεριζώθηκε από το δυνατό αέρα μεμιάς.

Ένα=________________________________________________________________
____________________________________________________________________
___________________________________________________________________

δέντρο= ______________________________________________________________
_____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
.
ξεριζώθηκε = _________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
_ .

από= ______________________________________________________________ .

το=_________________________________________________________________
____________________________________________________________________
___________________________________________________________________ .

δυνατό = ____________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________

αέρα = ____________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
_ .

μεμιάς= ____________________________________________________________ .

2. Να κλίνεις το ρήμα κοιμάμαι στον Ενεστώτα της Οριστικής και στονΠαρατατικό:












3. Να κλίνεις στον Ενικό και Πληθυντικό αριθμό τον παράξενο στρατιώτη:









Λεξιλογικές ασκήσεις με τις σύνθετες λέξεις

Σχημάτισε σύνθετα που σημαίνουν αυτόν που ασχολείται:

Με τις αρχαιότητες :
Με την οικονομία :
Με την κοινωνία :
Με τα σπήλαια :
Με την καρδιά :
Με τα δάση :

Την τέχνη που ασχολείται:

Με την κατασκευή υφασμάτων :
Με την επεξεργασία μετάλλων:
Με την κατασκευή χαρτιού:
Με την κατασκευή επίπλων:
Με την κατασκευή κεραμικών ειδών:
Με την επεξεργασία χρυσού:

Γράψε το ρήμα που σημαίνει κάποιον που μιλάει:

Με ακρίβεια:
Με περιττά λόγια:
Με σοβαρότητα:
Με πολλά λόγια:
Με αισχρά λόγια:
Από πολιτικό συμφέρον:

Σχημάτισε επίθετα με πρώτο συνθετικό τη νύχτα:

Νύχτα +βίος=
Νύχτα +μέρα=
Νύχτα +λουλούδι=
Νύχτα +πουλί=
Νύχτα +περπατώ=
Νύχτα + φύλακας=

Γράψε με μια λέξη πώς λέγεται εκείνος που φέρει:

Σημαία:
Καρπός:
Διόπτρες:
Ελπίδα:
Κέρδος:
Θάνατο:
Άνθη:

Με πρώτο συνθετικό το αχώριστο μόριο ημι- (=μισό) σχημάτισε σύνθετα με τις λέξεις της παρένθεσης:
(σφαίρα, κύκλος,ώρα,όνος, φως,θεός,μαθαίνω, μέτρο, χρόνος,σελήνη,γυμνός,τόνος)
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… .-
ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ

Γράψε και μάθε απ’ έξω:

Φωνήεντα:………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Σύμφωνα:…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Δίψηφα φωνήεντα:……………………………………………………………
Δίψηφα σύμφωνα:……………………………………………………………..
Συνδυασμοί:…………………………………………………………………….
Κύριοι δίφθογγοι:………………………………………………………………
Καταχρηστικοί δίφθογγοι:…………………………………………………….


ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΛΕΞΕΩΝ

της στιγμής : _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

κελαηδούν: _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

πρωινό : _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

κάθε : _____________________________________________________________________

εκείνων : _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

δεξιά : _____________________________________________________________

ΣΚΕΦΤΟΜΑΙ ΚΑΙ ΓΡΑΦΩ:
"Πώς πέρασα στις καλοκαιρινές μου διακοπές"


- Πού τις πέρασα (βουνό, νησί,παραθαλάσσιο μέρος. Το περιγράφω με λίγα λόγια (οι άνθρωποι,ο τόπος, οι ομορφιές του, ιδιαίτερα χαρακτηριστικά). Η συντροφιά μου(γονείς,αδερφοί, συγγενείς, φίλοι).
- Περιγράφω τη ζωή μου εκεί(καθημερινές απασχολήσεις,κολύμπι, παιχνίδια κ.ά.).Τα απρόοπτα (ευχάριστα ή δυσάρεστα). Οι καλοκαιρινές μου τρέλες.
- Τι άλλο είδα στο μέρος αυτό(αξιοθέατα του τόπου, μνημεία,ξένοι τουρίστες κ.ά. Τι μου έκανε μεγαλύτερη εντύπωση. Έμεινα ευχαριστημένος ή όχι και γιατί;
- Ποιους φίλους έκανες στις διακοπές σου. Πώς τους γνώρισες.Να τους περιγράψεις (εξωτερικά γνωρίσματα, ψυχικά χαρίσματα, αδυναμίες ,κ.ά). Τι σ’ έκανενα τους συμπαθήσεις. Πώς έδειξαν αυτοί την φιλία τους ,την αγάπη τους.
- Ποιο ήταν το πρόγραμμα της ημέρας. Διαφορές από τη ζωή στο σπίτι.Θα ήθελες να ξαναπάς ή όχι και γιατί.
- Εντυπώσεις, σκέψεις , συναισθήματα από τις καλοκαιρινές διακοπές.


ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΟΥ

- Πού βρίσκεται. Το είδος του σχολείου (δημόσιο,ιδιωτικό).
- Το κτίριο του σχολείου, η γενική του εικόνα (παλιό, ακατάλληλο,καινούριο, νεόκτιστο,άνετο,ευρύχωρο τ.τ.λ.).
- Η εξωτερική του όψη(αυλή,κήπος). Η εσωτερική του διαρρύθμιση(αίθουσες που έχει, γραφεία, γυμναστήριο, άλλους βοηθητικούς χώρους). Η λειτουργία του(πρωινό,απογευματινό προβλήματα).
- Πόσους μαθητές έχει, πόσους δασκάλους, άλλο προσωπικό.
- Γιατί πηγαίνω στο σχολείο. Οι υποχρεώσεις που έχω (επιμέλεια, σεβασμός, καλή συμπεριφορά με τους άλλους). Τι ζητώ από τους δασκάλους μου.
- Θα ήθελα να είναι διαφορετικό το σχολείο μου και πώς.

Γράψε τώρα μια έκθεση για το σχολείο σου. Μπορείς να βοηθηθείς και από τα παραπάνω. Να μην ξεχνάς:
- να χρησιμοποιείς παραγράφους,
- να γράφεις με ακρίβεια,
- να περιορίζεσαι στο θέμα,
- να χρησιμοποιείς την κατάλληλη λέξη για κάθε έννοια,
- να χρησιμοποιείς ταιριαστά επίθετα,ωραίες εικόνες, μεταφορές, παρομοιώσεις,που ομορφαίνουν το γραπτό λόγο,
- να χρησιμοποιείς σωστά τα σημεία στίξης.

Σκέφτομαι και γράφω:

« Ένα βράδυ στη γειτονιά »

Να περιγράψεις σύντομα τη γειτονιά σου.
Να αναφέρεις τι γίνεται τα βράδια στη γειτονιά σου.
Να περιγράψεις ένα συγκεκριμένο περιστατικό.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
1. Να σχηματίσεις προτάσεις χρησιμοποιώντας τις λέξεις της καρτέλας:

δροσίζω:____________________________________________________________________________________________________________________________

δροσιά:__________________________________________________________________________________________________________________________

ετοιμάζομαι:________________________________________________________________________________________________________________________

ετοιμασία:___________________________________________________________________________________________________________________________

μουντζούρα:_______________________________________________________________________________________________________________________

μουντζουρώνω:____________________________________________________________________________________________________________________.-

2.Να γράψεις ποιο από τα ουσιαστικά που βρίσκονται στην παρένθεση φανερώνουν πρόσωπο,ζώο,πράγμα,ενέργεια,κατάσταση,ιδιότητα:

(άλογο,αγόρι,κηπουρός,διάβασμα,θρανίο,εργασία,εξυπνάδα,ύπνος,καρέκλα,δροσιά,κουνούπι,ευγένεια)
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________-

3. Να σχηματίσεις προτάσεις χρησιμοποιώνταςαπό τις παρακάτω στήλες ένα ουσιαστικό με το ρήμα που ταιριάζει, όπως στο παράδειγμα:

Α Β
κορίτσι σκαλίζω
τρένο ανάβω
χορός ωριμάζω
κηπουρός παίζω
καρπός σφυρίζω
φωτιά αρχίζω

4.Να γράψεις στον παρακάτω πίνακα ποιες από τις λέξεις που βρίσκονται στην παρένθεση είναι ουσιαστικά και ποιες ρήματα:

(τρέχει,δρόμους,αυλής,έρχονται,τραγουδά,γείτονας,ψιθυρίζει,νησιών,είναι,χέρια,γνώμης,είχες,θυμόταν,χρονιά)

ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ ΡΗΜΑΤΑ












5. Να βρεις τα ρήματα και τα υποκείμενά τους που υπάρχουν στην πρώτη παράγραφο του μαθήματος:

Ρήματα υποκείμενα





ΑΣΚΗΣΕΙΣ

1. Να βρεις τα ρήματα και τα ουσιαστικά στις τρεις πρώτες στροφές του ποιήματος «Σύννεφα».

2. Να βάλεις με αλφαβητική σειρά τις παρακάτω λέξεις: παιδί, σπίτι, νύχτα, μέρα, άνεμος , χώρα, δύση ,τρύγος , καράβι, θάλασσα.
____________________________________________________________________
________________________.
3. Να αντιστοιχίσεις τις λέξεις της πρώτης στήλης με
εκείνες της δεύτερης στήλης που έχουν αντίθετη ση-
μασία:

νύχτα έρχεται
ανήσυχα σκοτεινό
γεμάτα ήσυχα
ανάβει μέρα
λαμπρό σβήνει
φεύγει άδεια

3. Να γράψεις τις παρακάτω προτάσεις στον άλλο αριθμό:

· Τα πουλιά φτερουγίζουν…………………………..
· Ο αθλητή γυμνάζεται……………………………..
· Οι καρποί κρέμονται……………………………..
· Το νησί αχνοφαίνεται…………………………….
· Οι γιαγιάδες πλέκουν…………………………….

4. Να ξεχωρίσεις από τις λέξεις της παρένθεσης αυτές που βρίσκονται στον ενικό και αυτές που βρίσκονται στον πληθυντικό αριθμό:

(άμαξες,έπαιζα,βοήθεια,αίθουσες,ανοίγει,οργώνουν,έρχονται,βιβλίο,ειδήσεις,ντύνεται,πόδι,γελούν)

Ενικός αριθμός Πληθυντικός αριθμός













5. Να απαντήσεις στις παρακάτω ερωτήσεις με το ουσιαστικό ή το ρήμα που ταιριάζει:

(οργώνει, το δελφίνι,το παιδί, αρχίζει, γαβγίζει, ο ήλιος, η πόρτα, διδάσκει, το αηδόνι, πολεμάει)

Α Β
Ποιος λάμπει;
Τι κάνει ο στρατιώτης;
Ποιος κλείνει;
Τι κάνει το σχολείο;
Ποιος κολυμπάει;
Τι κάνει ο γεωργός;
Ποιος περπατάει;
Τι κάνει ο δάσκαλος;
Ποιος κελαηδάει;
Τι κα΄νει ο σκύλος;

6. Να συμπληρώσεις τις παρακάτω προτάσεις γράφοντας το ρήμα ή το ουσιαστικό που βρίσκεται στην παρένθεση στον κατάλληλο αριθμό και πρόσωπο:

· Η μητέρα (φωνάζω) ……………………. όταν(το βιβλίο)………………μου είναι μουντζουρωμένα.
· (Ο γιατρός) …………………….προσπαθούν να γιατρεύουν τους αρρώστους.
· Τα σχολεία (ανοίγουν)………………….και (η παραλία)……………………… ερημώνουν.
· Ο δάσκαλος (χαμογελώ) ………………………και οι μαθητές(χαίρομαι)…………………. .
· (Η κάλτσα)………………………. είναι βρόμικες και το παιδί δεν (μπορώ)………………… να τις φορέσει .

7. Να σχηματίσεις προτάσεις με τις λέξεις της καρτέλας:

(λίγο)…………………………………………………………………………………………………………………………
(λιγάκι)………………………………………………………………………………………………………………………
(έδρα)…………………………………………………………………………………………………………………………
(πέρυσι)……………………………………………………………………………………………………………………….

ΑΣΚΗΣΕΙΣ

1.Να συμπληρώσεις τις καταλήξεις που λείπουν στα παρακάτω ουσιαστικά:

· Οι δρόμ…. οι ουραν… η ζω….
· Η μηχαν… το τραγούδ… το τραπέζ…
· Οι έξοδ… οι μεγάλ… η πληγ…
· Η φων… το χέρ… οι λεωφόρ…
· Η ζέστ… το κλειδ…

2. Να συμπληρώσεις τα άρθρα που λείπουν στις παρακάτω προτάσεις:

· …. άνθρωποι τρέχουν.
· Αυτή….οδός είναι μακριά.
· ….βροχές άρχισαν.
· ….βρύση στάζει.
· ….κηπουρός φυτεύει.
· ….δρόμοι πλημμύρισαν.
· Απαγορεύεται….είσοδος.

3. Να συμπληρώσεις τον παρακάτω πίνακα χωρίζοντας τα ουσιαστικά που βρίσκονται στην παρένθεση σε τρία γένη:

(γέλιο,κούκλα,αγρότης,δήμαρχος,αθλήτρια,κλάμα,κλίση,πρωί,έδρα,βοηθός,δάσος,μοδίστρα,ταμίας,κοπάδι,χειμώνας)

ΑΡΣΕΝΙΚΑ ΘΗΛΥΚΑ ΟΥΔΕΤΕΡΑ
















4. Να συμπληρώσεις τις καταλήξειςπου λείπουν από τα παρακάτω ισοσύλλαβακαι ανισοσύλλαβα ουσιαστικά:

Α. ο ναύτ…. → οι ναύτ….
η αρκούδ… → οι αρκούδ…
η ψυχ… → οι ψυχ…
το βουν… → τα βουν…
ο δρόμ… → οι δρόμ…

Β. ο νοικοκύρ… → οι νοικοκύρ……….
ο βαρκάρ….. → οι βαρκάρ………..
η γιαγ….. → οι γιαγι………..
το κύμ…… → τα κύμ….
ο μανάβ…. → οι μανάβ…………

5. Να ξεχωρίσεις ποια από τα παρακάτω ουσιαστικά είναι ισοσύλλαβα και ποια ανισοσύλλαβα:
(μαρμαράς,καρδιά,αλεπού,καφές,δύναμη,έμπορος,βάψιμο,βιβλίο,λέξη,φούρναρης)

6.Να αντιστοιχίσεις τις συνώνυμες στις παρακάτω λέξεις:

Α Β

Αέρας εργασία
βαδίζω κρεοπώλης
Μαγαζί καράβι
βλέπω σκεπή
Δουλειά άνεμος
γεωργός περπατώ
Διάβασμα κατάστημα
χασάπης αγρότης
Πλοίο μελέτη
στέγη κοιτάζω

7.Βρίσκω και βάζω σε κάθε λέξη το αντίθετο:

ήσυχος:
αγορά:
επιμένω:
συχνά:
δύσκολα:
είσοδος:

8.Συμπληρώνω σύνθετες λέξεις που έχουν μπροστά το ευ-(καλά ή εύκολα) και το δυσ-(κακά ή δύσκολα):

….καιρία, ….κίνητος, ….χάριστος, ….χρηστος, ….κολος, , ….τυχία, ….γενής, ….εύρετος, ….άρεστος, ….λεξία, ….τυχία, ….κίνητος,….τύχημα.

9.Πώς θα γράψω ένα σπίτι που έχει έναν όροφο,δυο ορόφους, τρεις ορόφους, πολλούς ορόφους:
__________________________________________________________________________________________________________________________


10. Σκέφτομαι και γράφω : «το σπίτι μου»

-Πού βρίσκεται.Η γειτονιά της. Την περιγράφω
-πώς είναι το σπίτι(δωμάτια,βοηθητικοί, χώροι,η χρήση τους)
-Ευκολίες ή ελαττώματα που παρουσιάζει.Οι κοινόχρηστοι χώροι του.
-Είναι με ενοίκιο ή ιδιόκτητο, η αγορά του).
-Ποια προβλήματα έχουμε με τους γείτονες.
-Καθαριότητα,θόρυβοι,έλλειψη χώρου για παιχνίδια,πάρκα,φίλοι.


ΑΣΚΗΣΕΙΣ

1. Να βάλεις παύλα , τελεία και ερωτηματικό ,όπου χρειάζεται:

Κάθε πρωί ετοιμάζομαι να πάω στο σχολείο
Πού είναι η τσάντα μου
Δίπλα απ’ το γραφείο σου Πήρες όλα τα πράγματά σου
Τα ετοίμασα όλα χτες το βράδυ
Είσαι σίγουρος
Ναι Πρέπει να φύγω τώρα Άργησα

2. Να συμπληρώσεις σε κάθε στήλη την καταφατική ή αρνητική πρόταση που ταιριάζει,όπως στο παράδειγμα:

Α Β
Πήγαμε εκδρομή. Δεν πήγαμε εκδρομή.
Θα φύγω αύριο. …………………………
…………………………. Δεν ξέρω να διαβάζω.
Μου αρέσει το θέατρο. …………………………
Θέλω να τον δω. ………………………….
………………………………. Δε θα έρθεις αύριο;
Έχουμε χρόνο; ……………………………

3. Να μαντέψεις και να γράψεις τις ερωτήσεις στις παρακάτω απαντήσεις:

-……………………………………………………………
- Δε θ’ αργήσουμε πολύ.
-……………………………………………………………
- Πηγαίνω στην τετάρτη τάξη.
-……………………………………………………………....
-Είναι γιατρός.
- …………………………………………………………….
- Ο πατέρας του εργάζεται στο Δήμο Αθηνών.

4. Να συμπληρώσεις τις παρακάτω προτάσεις με τη σωστή αόριστη αντωνυμία απ’ αυτές που βρίσκονται στο πλαίσιο.

άλλη, κάτι, κάποιο, καθένας, κάμποσες

………………………….παιδί πήρε το ποδήλατο απ’ την αυλή.
…………………………. τον βασανίζει.
Πέρασα απ’ το σπίτι του………………φορές,αλλά δεν ήταν εκεί.
…………………………φορά να προσέχεις.
Ο……………………….. πρέπει να προσέχει τα πράγματά του.

5. Να βρεις τις αόριστες αντωνυμίες που υπάρχουν στο παρακάτω
κείμενο:

Ο καθένας έχει φέρει μαζί του κι από ένα θησαυρό. Τον έχουν βάλει μέσα σε κάτι κουτιά, άλλα μικρότερα,άλλα μεγαλύτερα.
Κανένας δεν ήξερε τι είχαν κρυμμένο εκεί μέσα. Η Δέσποινα πήρε μια μεγάλη τσάντα κι έβαλε μέσα μερικά κουτιά.κάποια στιγμή συνάντησε τον Τάσο στο δρόμο.

6. Κάνω φράσεις με δυο ουσιαστικά βαζοντας το δεύτερο στη γενική:

Πληρωμή-ενοίκιο:
Ιδιοκτήτης – διαμέρισμα:
Κλειδιά- σπίτι:
Εξόφληση-δάνειο:
Φώτα-πόλεις:

7. Τι πουλώ και υι κατάστημα έχω:

Βιβλία πουλώ βιβλιοπώλης βιβλιοπωλείο
Άνθη πουλώ ……………… ………………..
Λαχεία πουλώ ……………… ……………….

8. Συνεχίζω ένα διάλογο με πρόσωπα το Φεγγάρι, την Πούλια, τον Ήλιο κι έναν αστροναύτη.Ο διάλογος αρχίζει έτσι:

ΦΕΓΓΑΡΙ: Πώς τα πέρασες, Πούλια, κάτω στη γη;
ΠΟΥΛΙΑ: Έδωσα το βως μου στα παιδιά.
ΦΕΓΓΑΡΙ Μα όλοι ξέρουμε πως εσύ δεν έχεις δικό σου φως. Το παίρνεις απ’ τον ήλιο ,όπως κι εγώ.
ΗΛΙΟΣ:…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. .-

9. Συμπληρώνω τις λέξεις που γράφονται με δύο μ:

συ…..αθητής, συ….αζεύω, σύ….αχος, συ….αχία, συ….ορφώνομαι, συ….ιγής, συ….ετέχω, συ….ορία.-

10. Το «κατά-» και το «όλο-» μπροστά σε λέξεις σημαίνουνκαι το πιο πολύ (μαύρος-κατάμαυρος-ολόμαυρος).Σχηματίζω μ’αυτά σύνθετες λέξεις:

άσπρος- λαμπρός-
κόκκινος- μαύρος-
νικώ- μοναχός-
τρώγω- φανερός-
τρέχω- ζωντανός-
ψύχω- ορθός-

ΑΣΚΗΣΕΙΣ

1. Βρίσκω από το μάθημα: «Μάνα και παιδί» ρήματα σε –ω και –ομαι(-μαι) και ταγράφω παρακάτω στην ανάλογη στήλη.

Π.χ. κουράζω-κουράζομαι χτυπώ-χτυπιέμαι
……………………… ……………………..
……………………… ……………………..
……………………... ……………………..
…………………….. ……………………..
…………………….. ……………………...

2.Γράφω θηλυκά ουσιαστικά με κατάληξη –οσύνη,που παράγονται από τα επίθετα:

καλός-καλοσύνη
αντρείος-
έμπιστος-
μεγάλος-
δίκαιος-
απέραντος-

3. Να συμπληρώσεις τις παρακάτω ασκήσεις:

Πολ… ήταν ο πόνος της Μαρίας.Έμενε μόνη στο σπίτι πολ… φορές κι έκλαιγε πολ… . Πολ….. παιδιά χάνουν τους γονείς τους εξαιτίας των πολ…. πολέμων. Η Στέλα ήταν πολ… καλή και η Μαρία έμεινε πολ… ευχαριστημένη μαζί της. Ο πατέρας έφερε στο σπίτι πολ… πακέτα. Είχε πολ… βάρος και τον βοήθησε η Μαρία να το μεταφέρει .

4. Βάζω το κόμμα , όπου πρέπει:

Τα παιδιά μάζεψαν κοχύλια αστερίες αχιβάδες βότσαλα και άλλα πολλά. Τα τακτοποίησαν τα έβαλαν στις τσάντες τα μετέφεραν στο σχολείοκαι τα τοποθέτησαν στο μουσείο της τάξης .

5. Γράφω το δεύτερο ουσιαστικό στη γενική:

δέντρα-δάση
νερά-θάλασσες
στέγες – σπίτια
αίθουσες-σχολεία
άνθη-κήποι


6. Αντιστοιχίζω λέξεις με την ίδια ή περίπου την ίδια σημασία:

Βλέπω σκέφτομαι
Φημισμένος σιμά
Συλλογίζομαι ασθένεια
Μαζεύω παρατηρώ
Κοντά συγκεντρώνω
Βουνό ξακουστός
Αρρώστια όρος

7. Ζευγαρώνω την καθεμια από τις παρακάτω λέξεις με την αντίθετή της:

Ευτυχώς-……………….. απομακρύνομαι-…………………
Άγνωστος-……………… σκοτεινός-……………………..
Ξαστεριά-……………… αρχή - …………………….
Εδώ -………………….. πολύ -……………………….

8. Γράφω τις προτάσεις με τα ρήματα στο πρώτο πρόσωπο ενικού αριθμού:

Επισκέπτονται τους φίλους …………………………………………………

Ετοιμάζονται για ταξίδι …………………………………………………….

Εργάζονται στο γραφείο……………………………………………………

Ακούονται απ’ έξω…………………………………………………………

Κουράζονται πολύ…………………………………………………………

Γράφονται στο ωδείο………………………………………………………

9. Συμπληρώνω με τις καταλήξεις των ρημάτων –ομαι, -ομε, -εται, -ετε:

Μιλάω δυνατά για να ακού…….Εσείς παίζ…... με τους φίλους σας. Το παιχνίδι αυτό δεν παίζ……. έτσι. Μιλά σιγά και η φωνή του δεν ακού……. Η Μαρία έρχ…… συχνά στο σπίτι μας. Το νου σας γιατί χάν…… το παιχνίδι. Η μπάλα ξεφεύγει και χάν….. Μετά δε βρίσκ…… εύκολα.


ΑΣΚΗΣΕΙΣ
1. Να υπογραμμίσεις τις αντωνυμίες:


Με φώναξε . Σε θέλω μαζί μου. Σου έδωσε το στυλό της; Φέρε το να γράψω. Εσύ έλα εδώ και εσείς να φύγετε. Εμένα θέλουν.

2. Να μεταφέρεις τις προτάσεις στον πληθυντικό , υπογραμμίζοντας τις αντωνυμίες:

Εγώ μιλώ ενώ αυτός γράφει. →
Εσύ να τρέχεις περισσότερο. →
Εμένα μου αρέσει. →
Αυτός είναι απρόσεκτος . →
Σου αρέσει το αυτοκίνητο; →
Αυτή είναι η καλύτερη. →
Εγώ έχω αργήσει. →

3. Ξαναγράφω τις προτάσεις , όπως στο παράδειγμα:

Συνάντησα την Ελένη. Τη συνάντησα.
Συμπλήρωσαν τις ασκήσεις.
Διάβασαν τις φράσεις.
Εμένα θέλουν.

4. Μετατρέπω τα ρήγματα από την ενεργητική φωνή στην παθητική:

Βρίσκω:
Δροσίζω:
Βοηθώ:
Ποτίζω:
Αγαπώ:
Πείθω:
Γράφω:
Κοιτώ:

5. Συμπληρώνω –αι ή –ε:

Γράφομ…στο φροντιστήριο των Αγγλικών.
Γράφουμ…. τη διεύθυνση του συμμαθητού μας.
Όταν πηγαίνουμ…. στη θάλασσα, εγώ αμέσως γδύνομ….και πέφτω στο νερό.
Φορτώνουμ….τα πράγματα του σπιτιού στο φορτηγό.
Χαίρομ….που είσαι καλά.
Μελετάμ…μαζί τα μαθήματά μας.
Στολίζουμ…. την τάξη μας για την αυριανή γιορτή.
Συχνά κάθομ…και σκέφτομ…πόσο πολύ αγαπάμ…ο ένας τον άλλο.
Είμ…σίγουρος ότι θα ξανασυναντηθούμε κάποτε.

6. Φτιάξε προτάσεις με τις λέξεις :

Εργασία, βούρτσα, βουρτσίζω,ξανά

5 σχόλια:

Nasos είπε...

πολυ βοηθητικα...ευχαριστω

ΜΙΧΟΥΛΗΣ ΘΩΜΑΣ είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
Ανώνυμος είπε...

Γεια σας! Έχω δυο απορίες!
Διάβασα στην γραμματική πως οι δίφθογγοι (αη,αϊ,αι,οη,οϊ,όι) όταν βρίσκονται μαζί σε μια λέξη και προφέρονται σε μια συλλαβή, αποτελούν ένα δίφθογγο.
Αλλά για να δω αν προφέρεται σε μια συλλαβή δεν θα πρέπει να χωρίσω την λεξη σε συλλαβές?? Αλλά στους κανόνες συλλαβισμού λέει πως οι δίφθογγοι δεν χωρίζονται…. Και οπότε βλέπω τον συνδυασμό αη,αϊ,αι,οη,οϊ,όι δεν τα χωρίζω! Τι πρέπει να κάνω για να μπορώ να ξεχωρίσω τους δίφθογγους σε μια λέξη?
Πχ σε μια άσκηση έχει τις λέξεις: κελαηδούσαν, βόηθα, άηχα, αϊτος, βοηθός, ρόιδι, βοή, αηδονοφωλιά, νεράιδα, βοήθεια, κορόιδεψε, ολόισιος, βοήθημα, χάιδεψα, αηδία, καημένος.
Από αυτές τις λεξεις οι 9 εχουν διφθογγο.

Η δεύτερη μου απορία έχει να κάνει με την σωστή εκμάθηση της ορθογραφίας! Ποιος είναι ο πιο σωστός τρόπος να μάθει κάποιος καλή ορθογραφία?
Μονό η απομνημόνευση της γραμματικής? Η απομνημόνευση και αντιγραφή διαφόρων κειμένων από εφημερίδες, βιβλία??

Ευχαριστω πολυ!!

Unknown είπε...

Καλημερα!θα ηθελα να σας ευχαριστησω για τις χρησιμες επαναληπτικες ασκησεις στη γλωσσα που εχετε αναρτησει στο blog σας!ειμαι 19 χρονων και παραδιδω ιδιαιτερα μαθηματα σε μαθητες δημοτικου και γυμνασιου προκειμενου να βοηθηθω οικονομικα...ετσι σας λεω πως με βοηθησατε ιδιαιτερα μιας που εγω δεν εχω την εμπειρια και τις γνωσεις να δημιουργησω τισ αντιστοιχες!Σας ευχαριστω πολυ και παλι!καλη συνεχεια στο εργο σας και στη προσπαθεια σας!

Unknown είπε...

Καλημερα!θα ηθελα να σας ευχαριστησω για τις χρησιμες επαναληπτικες ασκησεις στη γλωσσα που εχετε αναρτησει στο blog σας!ειμαι 19 χρονων και παραδιδω ιδιαιτερα μαθηματα σε μαθητες δημοτικου και γυμνασιου προκειμενου να βοηθηθω οικονομικα...ετσι σας λεω πως με βοηθησατε ιδιαιτερα μιας που εγω δεν εχω την εμπειρια και τις γνωσεις να δημιουργησω τισ αντιστοιχες!Σας ευχαριστω πολυ και παλι!καλη συνεχεια στο εργο σας και στη προσπαθεια σας!